Muistui mieleeni viime kevät, ja kiihkeä tutustuminen Väinö LInnan Täällä Pohjantähden alla trilogiaan, samalla kun kirjoitin Urjalassa sijaitsevasta Väinö Linnan -reitistä juttua Caravan-lehteen. Reitin olimme löytäneet jo sitä edeltävänä vuonna, ja se oli tehnyt vaikutuksen, mutta vasta nyt paneuduin toden teolla aineiston kimppuun, elin muutaman vuorokauden hengittäen samaa ilmaa torppareiden kanssa, ja pohdin pohjantähden ja suomalaiusuden syntyjuuria.
Viime yönä tuli tunne, että haluan jakaa tuon vuosi sitten kirjoittamani tekstin myös täällä, runsaan kuvakoosteen kera, ja kutusa teidät kaikki piipahtamaan edes hetkeksi Pohjantähden alle!
Tämä blogin päivitys siis esittelee tuon Urjalasta löytyvän aikamatkailu-reitin, ja joudutte vielä hetken odottamaan caminoreittien yksilöityjä muistelmia. Lainausmerkeissä olevat lähes jokaisen kappaleen alusta löytyvät tekstit ovat suoria lainauksia Linnan trilogiasta. Kaksi vanhaa ryhmäkuvaa on kuvattu reitin varrelta olevista esitteistä, kaikki muut ovat ihan omia.
Tervemenoa Pohjantähden alle!
Alussa oli suo, kuokka- ja Jussi. Ei
sen enempää, ei sen vähempää, kuin suomalaisen lähihistorian
mestarillisesti kerrottu tarina tavallisten ihmisten silmin
katsottuna, vuosilta 1880-1950. Enkä minä alkuun tiennyt edes
Pentinkulman Motellin nimen taustaa.
Omalta kohdaltani koko juttu alkoi
aivan puhtaasta sattumasta, hyvin toisin kuin tarinan esittävillä
osapuolilla. Jussi oli suotaan jo parin vuoden ajan mittaillut, ennen
kuin uskaltautui rovastille pyyntöään esittämään. Ja Väinö
Linna hengittänyt sisäänsä vaikutteita torppareiden elämästä
lapsuudestaan saakka siinä määrin, että aikoessaan kirjoittaa
romaanin oman lapsuutensa ajasta, tajusi, ettei niin voi tehdä
käsittelemättä ajanjaksoa 1880-luvulta alkaen. Ja minä olin
pikaisesti matkalla kohti pohjoista, kunnes huomasin kiertävänikin
Kortejärveä, Pentinkulman maita, lumoutuneena eteeni aukeavasta
tarinasta ja hämäläisestä korpimaisemasta.
Oli tarkoitus vain yöpyä lintutornin
juurella, sattumalta kartasta löytyneen järven rannalla, mutta
jotenkin siinä lämpöisen aamupäivän raukeudessa tuntui oikealta
pysähtyä, sen kummemmin suunnittelematta, vastaan tulleen pienen
kotiseutumuseon pihapiiriin ja pirtin hämärään. Kun nälkä ja
tyhjä jääkaappi lopulta ajoivat liikkeelle, laskimme hätäiseti
pitkällekö tänään pitäisi ajaa, jotta suunnitelmissa
pysyisimme. Mikä lie pieni Väinö Linnan reitti-kylttikin siinä
matkan varrella tönötti, kun Pentinkulman Motellin lounaspöytää
lähestyimme. Jostain syystä Väinö Linnan reitistä kertovia
esitteitä löytyi ruokapöydästämmekin, joten piti asiasta jo
alkaa selvää ottamaan. Lopulta sanoimme hyvästit aikatauluille, ja
ajoimme nöyrästi takaisin sinne, mistä jo kerran tänään olimme
tulleet pois.
On makuasia, pitääkö Urjalan
kirjastoon autenttisesti kalustettua Väinö Linnan työhuonetta
reitin ensimmäisenä vai viimeisenä kohteena. Logistisesti sitä
itse suosittelisin ensimmäiseksi, sillä näin vapautuu aikataulun
sidonnaisuuksilta ja voi heittäytä Pohjantähden alle niin pitkäksi
aikaa kun sielussa siltä tuntuu. Kirjasto avoinna ma, ti, to 13-19
ja ke, pe 10-17. Toisaalta kaikki riippuu vuodenajasta ja
viikonpäivästäkin, sillä reitin varrella on kohteita, jotka ovat
2e maksua vastaan avoinna yleisölle 2.7-5.8.2012, ti-su klo 11-17.
Paitsi Urjalan kotiseutumuseo, mikä ei virallisesti liity reittiin,
mutta käytännössä kuitenkin, on avoinna 14.6.
- 5.8 joka päivä klo 11-17.
Itselleen
tai vaikka linja-autoryhmälle voi myös tilata yksityisen oppaan,
jolloin kohteita esitellään teatterin keinoin, ja mikä on ainoa
mahdollisuus tutustua Honkolan kartanoon. Itse olen kiertänyt reitin
läpi kahdesti, ja päässyt sisälle vain kerran kirjastoon ja
kotiseutumuseoon, ja kokenut reitin silti äärettömän antoisaksi.
Väinö Linna
reitti on aikamatka kahdella tasolla. Se kertoo oikeasta Honkolan
kylästä, siitä missä Linna lapsuutensa ja nuoruutensa vietti. Sen
vahvin vetovoima on kuitenkin siinä, miten se piirtää Pohjantähden
lukijoille koko Pentinkulman tienoon heidän silmiensä eteen ja
oikeastaan heittää heidät suoraan keskelle sen tapahtumia. Kirjaa
tuntemattomat se herättelee tarkastelemaan ajankuvaa sadan vuoden
takaa, ja lempeästi työntää kohti kotikirjaston L- tai T-hyllyjä.
Linna kehoittaa
kuitenkin muistamaan, ettei kirjojen henkilöillä ole suoria
esikuvia oikeista urjalalaisista; se ei ole pitäjähistoriikki vaan
yhteydet ovat lähinnä tyypillisiä eivätkä todellisia. Maisemat
ja paikat, joiden kautta 25 kilometrin reitti vie, kuljettaa siis
paitsi läpi tyypillisen hämäläismaiseman, myös halki kaikkien
niiden paikkojen, jotka toimivat kuvitteelisina esikuvina Linnalle
hänen kirjoittaessaan Pohjantähti trilogiansa.
Väinö Linnan syntymäkodin tienoo
Marjapensaat reunustavat kivijalkaa, joiden takaa aukeaa kunnon kallionen mäki. Niityllä ruokailee viisi valkohäntäkaurista ja koko tienoo kylpee kevään heleässä valossa. Täällä Väinö syntyi v 1920, sopuisan perheen seitsemänneksi lapseksi.. Tuon kallion yli hän kiipesi
isoisänsä torpassa pidettävään alakouluun jo ennen kuin hänen teurastaja-isänsä Väinön ollessa 8v, kuoli. Silloin oma koti oli jätettävä ja perhe muutti kallion toiselle puolen Linnan suvulle kuuluvaan pieneen torppaan, missä Väinö 16 vuotiaaksi asui. Näiden maisemien, ja kotonaan sekä isoisänsä luona tapaamiensa ihmisten hän sanoo jättäneen itseensä ison jäljen, ja täältä hänen sieluunsa on iskostunut ajatus siitä, että hänen kirjoittamansa kuvaus menneisyydestä on nimenomaan kuvaus torpparien menneisyydestä.
Honkolan kartano
”Minä pyytä anteeksi. Hyvät
naiset, minä pyytä anteeksi minun kiihtymys. Minä unohta paikka.
Sitten hän lähti ja sanoi ovella: -Sinä joka isäntä. Olet
sanottu ylös. Liika on...liika...Ei enää voi olla.”
Kun paroni syystä tai toisesta
kiihtyi, halusi hän hylätä sen vähäisenkin suomenkielen, minkä
hän taisi. Ja nyt oli aihetta suureen kiihtymykseen; hänen sanojaan
oli uhmattu, ja se jos mikä oli tavatonta. Häntä oltiin totuttu
pelkäämään ja kunnioittamaan, pitämään lähes Jumalasta
seuraavana. Hän oli mies, joka ei kysellyt toisilta mitään ja
hänen käskyvaltansa oli ehdoton. Kivivuoren Otto oli kuitenkin
niskuroinut, viettänyt heinänteon lomassa paronin mielestä liian
pitkän lepotauon eikä nöyrtynyt asian edessä anteeksi pyytämään.
Oli siis syytä kerrakseen häätää torppari torpastaan!-
Furuhjelmin suvulle 1730-luvulta saakka
kuulunut kartano kehittyi suvun hallussa vauraaksi maatilaksi
englantilaisine puutarhoinen ja 36 paikkaisne hevostalleineen, ja
itse kylä, minkä julkisten rakennusten syntyä se vahvasti tuki,
rakentui säteittäisesti kartanon maiden ympärille. Kartanoon
pääsee tutustumaan ainoastaan opastetuilla kierroksilla, mutta sen
laajuuden ja mahdin pystyy aistimaan kauempaakin.
Kankaanpäänmäen puolustuslinnake
”Seuraavana päivänä juoksivat
kylän pikkupojat pitkin teitä vanteet käsissä, vyrräten
huulillaan ja soitellen välillä:poop poop. -Tulee suuria töitä.
Ryssät rupee teettään tonne mäkiin sotamonttuja, sanoivat heidän
vanhempansa.”
Oikein he tiesivät. Autoilla saapuvat
vieraskieliset upseerit olivat vain etujoukkoja, jotka ystävällisellä
käytöksellään, sallien jopa Kiviojan Laurin istahtaa autoonsa,
voittivat heti ainakin joidenkin kyläläisten sympatiat puolelleen.
Pietarin insinöörihallinnon suunnittelemaa taisteluvarustusta, mikä
oli osa laajempaa Pietarin suojaksi suunniteltua linnoitusketjua,
rakentamaan lähetettiin venäläisiä työkomennuskuntia sekä
sotavankeja, ja heitä johtamaan paikalliskomiteoita Venäjän
armeijan insinöörien ja upseerien johdolla. Töitä piisasi
myöhemmin myös paikallisille, samoin soppaa lapsille ja
tavallisuudesta hieman poikkeavaa arkea kaikille.
Vaikkei aluetta
koskaan otettukaan käyttöön, on tuo neljä hehtaaria metsäistä
mäkeä, peltoa ja tiestöä muinaismuistolain suojelemaa
kansallisomaisuutta. Juoksuhautojen, ampumapesäkkeiden ja
tykkiteiden lisäksi alueelta löytyy muutamia hyvin huonokuntoisia
entisiä Kankaanpään torppia.
Työväentalo
”Kun
kysyttiin miten keisarin jatkaman maanvuokralain nyt käy, hän nousi
seisomaan pöydän takana, asetti nyrkkiin puserrettujen käsiensä
rystyset pöydän kantta vastaan ja sanoi:- Tarkallensa minä en
tietystikkän osaa sitä sanoo. Mutta me emme enää tyydy siihen.
Herrat eivät antaneet meitille sitäkään, mutta minä luulen, että
ne tulevat pian näkeen sen päivän että niitten on annettava
kaikki mitä annettavissa on. Me lyömme paalut maittemme nurkkiin ja
sanomme että älä koske siihen, se on minun.”
Kun keisarin
valta oli kukistunut, saattoi Koskelan Akselikin luottaa puheensa
sisältöön, mutta aina ei Halmeen perustamalla Työväenyhdistys
Riennolla mennyt näin hyvin. Jo kohta ensimmäisen työtehtävänsä,
Töyryn Lauriloille antaman häädön selvittely, ajaa tilanteen
kyläläisten kesken niin tulehtuneeksi, että paroni ei enää
hyväksy Työväenyhdistyksen kokouksia Palokunnantalolla. On
rakennettava oma erillinen Työväentalo.
Honkolan Voiman
talo on trilogian keskeisimpiä paikkoja, elettiinhän aikaa, jolloin
maaseudun hiljaisuuteenkin alkoivat tunkeutua uudet aatteet ja
ideologiat, joiden joukossa työväenliikekin oli. Sen toiminnan
Linna kuitenkin kuvitteli Palokunnantalolle, sillä hänen eläessään
ei Voiman taloa enää ollut. Vaikka autioituneen Honkolan kyläkaupan
naapurissa on vain Voiman talon kivijalka, oikein hätkähtää sitä,
miten helppo on aistia tietä pitkin rivakasti astelevat, kokousta
valmistelevat pentinkulmalaiset.
Honkolan koulu
”Anteeksi. Herrasväki suonee minulle
tilaisuuden auttaa omalta vähäiseltä osaltani tätä
yleissivistyksellistä asiaa, jonka henkiinherättämisessä olen
saanut ilokseni nähdä kunnioiotetun herrasväen toimivan.”
Näine sanoineen suoritti räätäli Halme osuutensa ruustinnan alullepanemasta ja hänen sekä paronin
toimeenpanemasta hankkeesta rakentaa Pentinkulmalle koulu. Kahden ja
puolen sadan markan lahjoitus oli huomattavan suuri, mutta Halme
olikin valistuksen aikakauden edelläkävijä, mies jonka sydäntä
lähellä olivat ”kansalliset pyrinnöt”. Tosin kansa, joka
joutui luopumaan entuudestaan riittämättömästä ajasta omiin
töihinsä, ei pakkotalkoilla koulua rakentaessaan ollut asian
tarpeellisuudesta aivan vakuuttunut.
Linna, joka täällä todellisen
Honkolan kartanon isännän avustuksella v.1892 käynnistettyä
kansakoulua kävi, piti sen antia erittäin merkittävänä, vaikka
lopettikin kavereineen koulun vapaaehtoisella seitsemännellä
luokalla, riitaannuttuaan opettajan kanssa. Koulun yhteydessä
sijainneen kirjaston ansioksi hän laskee jopa sen innon, mikä
hänestä lopulta teki kirjailijan!
Iso osa historiaa tuhoutui koulun
palaessa v.1989, lähes sadan vuoden yhtäjaksoisen toiminnan
jälkeen, mutta jokaisen omat muistot auttanevat loihtimaan kivijalan
tilalle elävän koulumaailman., enemmän tai vähemmän mieluisan.
Palokunnantalo
”-Saatana, semmoset kiittelyt olis
saanu jäädä kiittelemättä. Ei köyhillä semmosista palokunnista
mitään iloo ole...Mitä köyhältä palaa? Ei niin saatanan
kiirutta tukkaan ettei semmosia riekaleita kerkii korjaamaan mitä
työmiehellä on. ”
Vapaa pääsy. Siinä olivat ne
taikasanat, millä koko Pentinkulman väki, köyhimpiä myöten,
saatiin koolle palokunnan tai oikeammin sen kannatusyhdistyksen
ensimmäisiin juhliin. Tosin paroni, joka palokunnan rahoitti, olisi
halunnut rajoittaa toiminnan vain sammutustyöhön, mutta taipui
Halmeen ja kirkkoherran pariskunnan painostuksen alla, ja niin vain
sai Halmeen avajaispuheen kehuihin hermostunut Laurilakin huomata,
että palokunta oli heitä kaikkia varten, paloi tai ei, oli
sammutettavaa tai ei. Sillä vaikka nämä juhlat vielä pidettiinkin
koululla, oli tämä jo henkistä alkua oikean palokunnantalon
rakentamiselle.Se tuli tarjoamaan puitteet mitä moninaisimmille koko
kylän yhteisille riennoille, aivan niin kuin oikeakin Honkolan
palokunnantalo, jossa vielä 1960-luvulla näytettiin elokuvia.
Siinä se yhä seisoo, pienellä
kumpareella, metsän keskelle raivatun pellon tuntumassa, punaisena
ja ylväsryhtisenä. Sen pihalle on helppo kuvitella väkijoukkoja
nauramaan ja tanssimaan, irtaantumaan hetkeksi kovasta ruumiillisesta
työstä ja elämän epävarmuudesta. Tänne Linna myös sijoitti
mielessään kaikki työväentalon tapahtumat, sillä sitä ei hänen
eläessään enää ollut.
Ittellisen pirtti
Istun vinttikaivon kannella ja
ihmettelen, toistamiseen vuoden sisällä. Kelloja on käännetty
sata vuotta taaksepäin, ja matkaa Turku-Tampere valtatielle on
korkeintaan kymmenen minuuttia. Ilta-aurinko värjää puiden
latvukset punaisiksi, ja tuuli laittaa ne humisemaan, pihaa
reunustavan sankan kuusikon, ja tien tuolla puolen kasvavan kauniin
hongikon. Mustarastas laulaa pikkulintujen sekakuoron kanssa, ja
välillä kukkuu käki, mutten on aivan hiljaista. Punamultainen
talo, sauna ja harmaa ulkorakennus muodostavat pihapiirin mistä
huokuu levollisuus, semmoinen, että tunnin istuttuaan huomaa
miettivänsä, josko paikka olisi myytävänä.
Pirtissä aikoinaan asunut Simolan
Oskari rakenteli kivinavettoja, vaimonsa Emman tehdessä omien
taloustöiden ohessa silloin tällöin päivätöitä Honkolan
kartanolle saadakseen lehmillensä rehuja. Ittellinen oli siis ikään
kuin yrittäjä; ei ollut vakinaisessa työsuhteessa kenelläkään
eikä viljellyt maata, teki töitä nille, jotka ittellisen
palveluksia kulloinkin tarvitsivat.
Pihapiirin kiehtovuutta lisää tieto
Emman ja Oskarin tyttären, ompelija Allin asumisesta pirtissä
1980-luvulle asti, kuin se, ettei Linna kirjoita sen asukkaaksi
varsinaisesti ketään. Tahallista vai tarkoituksellista, piinaavaa
vai vapauttavaa, valinta on kaiketi lukijan.
Koskelan tienoo
”Niin. Riihen taka ne aina
häviää...Riihen taka meiltä hävitään kun lähdetään...Kapinaan
taikka sotaan, ammuttavaksi taikka työhön...Mihinkä kullonkin
mennään...”
Paremmin ei sitä sanoiksi voi pukea,
siinä se tiivistettynä on, koko Koskelan tienoo. Jussin suosta
muokkaama maa, mies, jolle elämä on työ ja sen kohteena oleva
maa. Alma, joka lempeydellä kasvattaa perheensä ja ottaa vastaan
kaiken mitä eteen tulee, nurkumatta, hyväksyen. Akselin ja Elinan
rakkaustarina, kasvamiset itsekseen ja pariskunnaksi, kestäminen kun
taakka on moninkertaisesti liian raskas kantaa. Seesteiset hetket ja
toivon kipinät ennen kuin kaikki on jo kovin hiljaista ja vierasta,
vain vanhan muistelua.
Mitä syvemmälle itse kahlaan
Pentinkulman suota, sitä selkeämmin hahmotan suomalaisen sielun ja
yhteiskunnan kerrostumat. Torpparin tuvan hämärässä on syntynyt
se sisu, millä tämä maa elää tai on elämättä.
Koskelaa kuvaava Tupa-Mikkolan torppa
1850-luvulta kertoo tarinaa torpparilaitoksesta, siitä miten
pappilat ja kartanot antoivat pieniä tilkkuja maata torpparin
käyttöön, työpalkaa, taksvärkkiä vastaan. Ennen torpparilakia
torppari oli hyvin suojaton isäntänsä oikkujen edessä, ja
vuorokauden tunnit loppuivat helposti kesken, sillä peltotyöt
odottivat samaan aikaan omilla sekä isäntien pelloilla. Niinpä
kuusta tuli torpparin aurinko eli omat työt jäivät helposti
yötöiksi.
Työnttäyteisessä maalaiskulttuurissa
kuitenkin aina pyrittiin erottamaan arki ja pyhä toisistaan, kenties
tavalla, johon me emme enää kykene.
”Iltapäivän raukeina tunteina
lähdettiin joskus Kivivuoreen kylään. Itse vierailu semmoisenaan
ei ollut tärkeä, kun Kivivuoressa käytiin muutenkin usein, vaan
itse meno, joka tarpeettomuudessaan korosti sunnuntaipäivän
joutilasta vapautta.”
Pappila
”Eniten tästä kärsi kirkkoherra.
Hänelle oli aina vaikea elää epäsovun keskellä. Hän yritti
puhua monta kertaa asiasta, mutta se johti vain sananvaihtoon, minkä
jälkeen Ellen itki.”
Linna ei päästä henkilöhahmojaan
helpolla. Uusi, kaupungista haettu kirkkoherra Salpakari, joka ei
tiedä maanviljelystäkään mitään, joutuu tuon tuosta
puristuksiin voimakastahtoisen vaimonsa Ellenin, ja pohjimmiltaan
oikeudenmukaisen omantuntonsa väliin sekä elämään sen
tietoisuden kanssa, että hänen poikansa kuoli pakanana. Miehen
lopulta luvattoman usein notkuvan selkärangan uhriksi joutuu
Koskelan Jussi, pappilan nöyränä ja herran pelossa pidetty
torppari, joka tällä kertaa joutuu luovuttamaan kolmanneksen
pelloistaan takaisin pappilalle, ”koska Ellenin mielestä
virkatalon etu niin vaatii.”
Kortejärven pohjoispäässä
sijaitseva pappila on jopa tällä haavaa asumattomana ollessaan
hätkähdyttävän uljas näky tultaessa synkistä, kivikkoisista ja
kitukasvuisen näköisisä metsistä, missä pappilan torpat ja
mäkituvat ovat sijainneet.
Sinä
se lepää tyynenä ja vauraana, hevoshakojen ja laajojen peltojen
ympäröimänä, kauniin järvenselän avuatuessa sen eteen. Sen
väentuvassa Linna on rippikoulunsa käynyt ja sen maat ovat jo
pakanuuden ajalla olleet palvonta -ja kulttipaikkoja, minkä
kerroksittaisuuden Linna antaa heti kirjansa alkumetreillä näkyä
Jussin kylväessä ensimmäistä ruistaan:” Vähän niin kuin
itseäänkin kaihtaen hän otti kirveen ja iski sen maahan
hamarastaan, terä ylöspäin...Sitten hän otti lakin päästään,
laskeutui polvilleen ja risti kätensä.”
Kirkko
”Rasittuneet ja väsyneet kasvot
ilmaisivat vavahtelullaan hänen mielenliikutuksensa. Silmien kostean
hartaaseen loisteeseen sekaantui ylpeätä äidiniloa niiden
katsellessa, miten pojan pystypäinen olemus hävisi kirkon ovesta
sisään.”
Aiemmin oli Elina vannonut, ettei enää
koskaan mene kirkkoon, mutta nyt hän esikoisensa ripillepääsyn
yhteydessä alkoi löytää uudelleen saarnasta sanomaa. Kun kuolemaa
ja kärsimystä on ympärillä liikaa, on joko uskottava entistä
lujemmin tai lopetettava se kokonaan.
Urjalan ensimmäinen kirkko sijaitsi
Kortejärven etelä-päässä, samalla paikalla missä edelleen on
1500-luvulla rakennettu kivisakasti. Nykyinen kirkko on seissyt
Urjalan keskustassa vuodesta 1806, ja sen esineistöstä iso osa on
pitäjäläisten lahjoittamaa.
Säätiötalo
”Tämä
nyt vasta talo on, täältä kun täytyy mennä milloin ikkunasta
milloin takaovesta...Eikö olisi syytä kutsua suojeluskunta
turvaamaan rauhaa ja laillista yhteiskuntajärjestystä?” Jos
osaisivat puhua, kertoisivat säätiötalon seinät monta
murheellista tarinaa, eikä tämä Kivivuoren Janneen kohdistuneen
muilutuksen epäoikeudenukainen oikeudenkäynti, minkä päätteeksi
muiluttajat kukitettiin ja uhri joutui karkaamaan takaovesta , ollut
pahimmasta päästä alkuunkaan. Täällä nimittäin joutuivat
kuulemaan kuolemantuomionsa pentinkulmalaiset sisällissodan
päätyttyä. Vaan saatiin täältä Koskeloiden pirttiin, Elinan
lipaston päälle yksi iloinenkin perhekalleus; Vilhon koulujen
välisissä hiihtokilpailuissa voittama hopealusikka, ensimmäinen
palkinto, mikä herkisti jopa Akselin mieltä.
Urjalan
keskustassa, kirkkoa vastapäätä sijaitseva Säätiötalo on
muuttanut muotoaan ja nimeään vuosikymmenien varrella aina tarpeen
ja tilanteen mukaan. Kokouksien, juhlien ja huvitilaisuuksien
pitopaikkana se toimii edelleen, ja sitä Linna piti esikuvan
trilogiansa Kunnallistalolle.
Pohjantähti
”Siellä jossain se oli, suuri
käsittämätön mahti, joka otti ja antoi. Ja tuosta pienestä
taivaankaistaleesta, jossa vilkkui pari himmeätä taivaanrannan
tähteä, tuli hänen mieleensä kevyempi ja levollisempi tunne.”
Niin antoi pohjoisen tähtitaivas
lohtua ja turvaa Elinalle Akselin ollessa sotimassa, kuin Akselille
itselleen hänen väijykuopassa maatessaan. Eivätkä olleet harvat
ne kerrat, kun Koskelan väestä joku ilta-askareiltaan palatessaan
viivytti kulkuaan pihatantereella, ihan vain saadakseen oman osansa
tähtien hiljaisesta, vakaasta tuikkeesta.
Elämä myllersi ja oli
usein epävarmaa, Jumalakin tuntui koettelevan rankalla kädellä.
Tähtitaivaan kierron ihminen kuitenkin tunsi, se oli sitä mitä se
oli luvannutkin olla. Pohjantähti ilmestyi paikoilleen eikä
pettänyt, ja se kesti kaiken , mitä ihmisen mielessä liikkui.
Monesti olen maailmalla pohjantähteä
taivaalta etsiessäni miettinyt, olenko ainoa sitä joka ilta etsivä
ja onko se merkityksellinen vain meille suomalaisille. Kun Linnan
Pohjantähti-trilogiaa käännettiin ensimmäistä kertaa ruotsiksi,
nimettiin jokainen trilogian osa erikseen, mutta yhdenkään osan
nimeksi ei tullut Täällä Pohjantähden alla. Sen kaiken-avaavaa
merkitystä ei kuulema ymmärtäisi ruotsinkielinen kansa, jolle
myöskään samannimisen virren sanat eivät olleet tuttuja.
Upeita kuvia ja mainio teksti! Jotenkin juuri valokuvat elävöittävät paremmin trilogiaa, ne jättävät tekstin tavoin enemmän tilaa lukijan/katsojan pään sisällä tapahtuville tulkinnoille ja yhteyksille.
VastaaPoista