Ekaa kertaa
Jossain puolalaisen maaseudun uumenissa
pysähdymme rekkaparkille yöpymään. Ilmassa on dieselin käryä ja
lehmien hajua. Maissipelto heiluu hiljaa pimeässä illassa ja
asvaltista huokuu menneen päivän paahde. On täysikuu ja sammakot
kurnuttavat hurjina lammessa huoltoaseman takana. Kuopuksemme huokaa
hiljaa ihastuksesta, ja toteaa ääneen, että nyt tuntuu lomalta.
Tämän hetken, ja ekan
leirintämatkailukertamme välissä on vuosia vierahtänyt ja lapsia
siunaantunut. Välineet ja varusteet ovat vaihdelleet, mutta
innnostus päästä matkaan, ja matkasta aiheutuva mielihyvä eivät
sitä ole tehneet. Satakoon matkalla vaikka jääpuikkoja, ja
elettäköön matkaan pääsyn vuoksi puurodietillä kuukausi,
reissuun on päästävä ja elo reissun päällä on juhlaa ja
seikkailua, sellaista, mikä ruokkii mieltä ja sivelee sielua.
Minua pyydettiin kirjoittamaan jotain jotain
matkailusta. Vaikka jotain, mikä rohkaisisi lukijoita lähtemään
itsekin reissuun. Ja aikani pähkäiltyäni, päätin kirjoittaa
peloista, epäluuloista ja haasteista, joita ekoilla matkoillamme
kohtasimme. Ai miksi ihmeessä?
Matkaan.
Eletään kesää 1988. Avioliittomme
on lähes nelivuotinen, esikoisemme kahdeksan kuukauden, ja allamme
pieni työsuhdefarmari, lastattuna vaellusteltalla, leikkikehällä
ja trangialla. Olemme saapuneet Eurooppaan komeasti laivalla, suoraan
Helsingistä Saksaan, sillä alle 26 vuotiaina saimme matkan
kansipaikoilla järjettömän halpaan hintaan kansainvälisellä
nuorisokortilla.
Olemme matkalla kiertämään ympäri Ranskanmaan,
mutta olen esittänyt miehelleni toiveen maanvaihdosta, mikäli
kapeat keskiaikaiset kaupunkien kadut (mitä opaskirjojen mukaan maa
on täynnänsä) alkavat liikaa ahdistaa.
Alamme tuohon muuten niin kiehtovalta
kuulostavaan maahan pääsyä kuitenkin epäillä, sillä Saksan
moottoritiet ovat mystiset. Juuri kun olemme oppineet hakemaan
kartasta kaukaa tiemme varrella olevan ison paikkakunnan nimen, ja
ymmärrämme seurata opasteista sitä, se katoaa tyystin, ja
kyltteihin vyöryy toinen toistaan vieraampia paikannimiä, eikä
kohteestamme ole enää mitään tietoa! Missä välissä olisi
pitänyt kääntyä liittymästä ulos, eihän sellaista edes ollut,
ja jos oli, ei siinä mainittu kaupunkiamme. Ja kun aikamme
epätietoisina ja rystyset valkeina ajamme, ilmestyy kaupunkimme nimi
kyltteihin, aivan kuin tyhjästä nousseena. Ja tätä jatkuu niin
kauan, kunnes maan raja vaihtuu, kadottaen vähänkään tutun
kielen, ja saamme arpoa vauvalle pullon täytteeksi milloin piimää,
milloin jugurttia, minkä hedelmänpalaset ikävästi tukkivat tutin
reiän.
Ranskaan.
Ranska on kaunis, kapeat kadut eivät
ahdista, ja kierrämme sen rannikkoa myötäillen alas Pyrenneille,
josta ponkaisemme keskeltä ylös ja Pariisin kautta takaisin
Saksaan. Syömme isoista kattiloista simpukoita ranskanperunoiden
kera, lettuja juustolla ja kinkulla ja fondyytä trangialla
leirintäalueen nurmikolla. Haistamme meren vuorovesineen, tarvomme
lumessa vuorten rinteillä, kuljmeme luolissa ja kanjoneissa, näemme
Eiffeltorninkin, mutta miksi ihmeessä kaupat, uimalat, turisti-infot
ja ravintolat ovat kiinni silloin, kun niitä normaalisti ihmisen on
tapana käyttää, keskellä päivää siis. Ravintolassa saattaa
nähdä henkilökunnan syömässä, mutta ovea ei avata, vaikka
kuinka koputtaisi. Suututtaa. Kaikkien muiden palveluammattien
edustajat lienevät lähteneet lomalle, sillä niiden ovilla
riippuvissa kylteissä lukee ”Ferme”. Se saattaisi tarkoittaa
maatilaa tai muuta vastaavaa, eikö?
Suljettujen ovien turhautumasta
huolimatta elämä jatkuu muuten mallikkaasti. Leirintäalueelle
saavuttuamme pystytämme leikkehän, vuoraamme sen pohjan
avaruushuovalla, ja auringon paistaessa kiinnitämme sen laitaan ison
avatun sateenvarjon paahteelta suojaamaan. Vauva kehään omaan
vapauteensa lelujen kera, ja me vanhemmat rauhassa teltan
pystytykseen ja ruoan laittoon.
Bordeauxissa ohjelmistoon tulee ennalta
suunnittelematon muutos; autoomme on kaupunkikävelyn aikana
murtauduttu. Mitään ei ole varastettu, sillä kamera ja passipussit
ovat koko ajan kaulassamme, ja retkikamppeet eivätkä vauvan
varusteet rosvoa ole kiinnostaneet. Sotku on kuitenkin melkoinen, olo
häväisty, ja vakuutuslaitosta varten vaaditaan asiasta poliisin
selvitys.
Laitoksella vierähtääkin pitkä
ilta, minkä päätteeksi käy ilmi, ettei kaupungissa ole
leirintäaluetta ja kaikki hotellit ovat täysiä, seudulla
pidettävän konferenssin vuoksi. Olemme tunteja sitten saaneet
tulkiksemme ajokorttiasioitaan hoitamaan tulleen englannintaitoisen
miehen, joka yhdessä poliisien kanssa paneutuu hoitamaan
yöpymis-ongelmaamme, ja heureka, he keksivät paikan, mikä kuulema
majoittaa pulaan joutuneita matkailijoita, ja meidät luvataan
opastaa perille.
Naisille ja miehille on omat osastonsa,
mutta mitäs tuosta, tämä ei edes maksa mitään. Hakiessani tyhjää
sänkyä vauvalle ja itselleni, ihmettelen hieman aukkoja pienten
huoneiden väleissä; ovet puuttuvat tyystin, mutta nukahdan hyvillä
mielin, aamulla on mielenkiintoista jutella muiden matkalaisten
kanssa, ja kuulla heidän kokemuksiaan. Harmikseni kukaan ei aamulla
puhu englantia, eivätkä naiset muutenkaan vaikuta aivan
perus-turisteilta, mutta hyvin ystävällisesti he hoitavat vauvaani,
jotta saan käytyä suihkussa.
Aamiaisella tapaan Hannun, joka nauraen
kertoo nukkuneensa sadan kovaa kuorsaavan miehen kanssa suuressa
salissa, siivoojien katsoneen häntä(kin) inhoten, ja paikan olevan
Bordeauxin Sosiaalihuolto. Vauvaani ovat siis hellästi hoitaneet
kaupungin huorat ja Hannua valvottaneet alueen pultsarit. Ja tämän
kirjavan seurakunnan keskellä juomme nyt maitokahvia valtavista
kulhoista, ja noukimme patongin paloja ämpäreistä, minkä jälkeen
eilinen tulkkimme tulee viemään meidät autokorjaamolle, missä
automme siivotaan, ja ikkuna teipataan, ja eämä jatkuu siitä,
mihin se eilen jäi. Paitsi että jotain on sisällämme muuttunut.
Eteenpäin.
Kulkurin loputon vietti vie kulkijaa
eteenpäin, ja alamme oppia maailmaa. Ferme tarkoittaa
yksinkertaisesti ”kiinni, suljettu”, siesta on aina kuulunut ja
tulee kuulumaan Etelä-Eurooppalaiseen (osin myös keski)
kulttuuriin, pidimmepä siitä tai emme, ja saksalainen
moottoritielogiikka aukenee lopulta meillekin. Kykymme havainnoida
pieniäkin vivahteita kasvaa samaa tahtia, mitä matkailun
perusrutiinit tulevat tutuiksi. Luulemme olevamme jo melko kokeneita
konkareita, kunnes huomaamme aloittavamme yhtäkkiä alusta, olemme
uuden ekan kerran edessä, nyt paljon ensimmäistä ekaa kertaa
avuttomimpina, kädet levällään, mieli täynnä tuhansia osin
jäsentymättömiä kysymyksiä, ja rinnassa pelonsekainen
uteliaisuus.
Usean vuoden jahkailun jälkeen halu
olla rohkea voittaa vatsassa vellovan epämääräisen pelon, ja
Venäjän viisumit pannaan hakuun. Pelko pilkotaan palasiksi
kaivamalla mössöstä esiin täsmäkysymyksiä, joita on mahdollista
käsitellä. Kuten, a) mistä siellä saa juomakelpoista vettä, entä
suihkuvettä auton tankkiin
b) missä siellä uskaltaa yöpyä,
entä pysäköidä päivällä retkien ajaksi c) mitkä tiet ovat
ajokelpoisia d) miten voi saada viisumin ilman ”kutsujaa” eli
ilman etukäteen tehtyä majoitusvarausta ja miten kaikesta muusta
paperisodasta selviää ja e) ei oikeastaan olekaan enempää
varsinaisia kysymyksiä, joten nyt on pitäydyttävä noissa
neljässä, jottei homma leviä taas käsistä.
Uusinta.
Ja uskotteko, tulimme tasan kaksi
viikkoa sitten Vartiuksen raja-aseman kautta takaisin Suomeen viikon
kestäneeltä Venäjän reissulta, enkä ole vieläkään toipunut
siitä. Ja tuskin koskaan toivunkaan, toivottavasti en, sillä niin
riemullinen oli tuo kokemus. Saada tuntea seikkailu, hypätä
tuntemattomaan ja selviytä siitä! Voittaa pelkonsa, ja huomata,
että suljetunkin rajan takana asuu ihmisiä, jotka hymyilevät,
uskovat huomiseen, ovat uteliaita ja avuliaita.
Kaikkiin kysymyksiimme ei löytynyt
vastauksia ennen lähtöämme, mutta yhtäkkiä meidät ikään kuin
ympäröitin kaikkialta satelevilla neuvoilla ja avulla, löytyi
puhelinnumeroja hädän hetkiksi, sanakirjaa, tullilappuja
suomennettuina, viime hetken vinkkejä rajan tuolta puolen ja
tuttavan tuttavia jakamaan kokemuksiaan.
Saamamme odottamattoman ystävällisyyden
meitä kantaessa, teemme matkaa ratkoen haasteen kerrrallaan, joka
päivä uuden. Yövymme Laatokan ja Äänisen rannoilla, Suomen
vanhalla rajalla, Syväriläisen luostarin muurin kupeessa,
huoltoasemilla Rukajärventien risteyksessä ja Kostamuksen
kaivoskaupungin kupeessa sekä pienessä kaukaisessa Vienanmeren
rantakylässä. Tankkaamme Aunuksen kaupungin pumppukaivosta automme
vesisäiliön, saamme kielipuolina näyteruoat ravintolan annoksista,
ja kaupasta vitosen kanisterit juomavettä. Lauantain ratoksi
tyhjennämme automme polttoainesäiliöstä sinne dieselinä tankatut
bensat sadalla eurolla ostettuihin pieniin kanistereihin, ja
seuraavan yönä automme alla makaa Hannun seurana kolme
amisautoilija-poikaa liekinheittimen kanssa sulattamassa jäätynyttä
harmaavesisäiliötä kolmesataa vuotta vanhan puukirkon kupeessa.
Sunnuntain kävellen olisit jo perillä-tiet irrottavat vessakasetin,
mikä vuotaa jonnekin, saaden sen päällä olevan sänkymme
haisemaan pissalta, ja rajavartiomies käännyttää meidät kello
puoli kolmelta yöllä, ja käskee ajamaan takaisin 30 km päässä
olevaan Kostamukseen. Maanantaina Kuhmossa näemme kyltin ”Kostamus”,
ja lähes leijumme; me olimme juuri tuolla!
Ekan kerran jälkeen ei mikään ole
enää ennallaan. Peruuttamaton askel on otettu, mutta jokaisella
kulkijalla on valta ratkaista se, mihin suuntaan maailma nytkähti.
Mikä näyttelee pääroolia, mikä sysäytyy sivuosaan. Ihanaista on
huomata se, että elämä kantaa ja asiat järjestyvät. Ja mitä
olisi kiikkustuolissa makeampaa muistella, kuin kesää, jolloin
asuttiin tietämättämme ranskalaisessa sosiaalihuollossa, tai
syksyä, jolloin puolet venäläisen kylän pojista makasi automme
alla liekinheittimen kanssa!
(Julkaistu Satakunnan karavaanareiden aluelehdessä joulukuussa 2013, mistä johtuen en kirjoita niiiiin pitkään kuin muuten saattaisin kirjoittaa..merkkimäärä siis oli rajoitettu:))
Kiitoksia jälleen Kaarinalle ihastuttavasta kokoelmasta ja matkailun ihannuudesta! Sopii meillekkin,
VastaaPoistakoska olemme juuri parin päivän kuluttua lähdössä Eurooppaan.Ja kutittaa jo kummasti!
Kiitos Kaarina! On kivaa lukea muiden aloituksista ja pelkojen voitosta. Kyllä elämä on ihanaa ja matkailu avartaa sitä. Ennen kaikkea ne ihanat ihmiset, joita kohdataan jokaisessa maassa.
VastaaPoistaHyviä reissuja edellenkin t. Anneli